onze school

maandag 14 november 2016

Korte en lange sjalen en veel schoenen

We zijn deze week begonnen met heel wat wiskunde: begrippen als hetzelfde, kort/lang, korter/langer dan, klein/groot, dik/dun kwamen aan bod. Maar ook de 1-1 relatie, langer maken, meten door stappen, meten door vergelijken, patronen herkennen, afdrukken maken en omtrek tekenen.
Een hele boterham wiskunde dus, terwijl de kids het vooral leuk vonden ;-)


kapitein Vince telt de afwezigheden 

 Toonronde:
een tijger met strepen 

een pietenmuts 

 een memospel 


dezelfde zoeken... 

een diadeem met 2 poezen, in welke richting moeten de poezen kijken? Naar voor of naar achter? 

2 gekke dingen: 

een draaiend lampje met veel kleuren 

een blokfluit 

nog een memospel 


een boekje 

nog een boek 


 Toonmoment in de klas en hoekenwerk:



 Opdracht van de dag: bouw een dierentuin voor de tijger en de andere dieren van de klas. De hokken moeten groot genoeg zijn!



mooie dierenhokken! 


de dierentuin wordt groter... 

met een bijbouw voor de verzorger 

en een muur 




zingen voor een jarige 

zoeken in het grote Sintboek 

de dierentuin wordt heel groot, met heel veel dieren... 

We bespreken de opdracht: heeft ieder dier een hok? Is het hok groot genoeg? Kan het dier nog rond stappen? ... 
 Een voorbeeld van een goed passend hok, met genoeg ruimte om te bewegen:
 Verhaal van de dag:
 Giraf heeft een hele lange sjaal nodig voor zijn lange koude nek... Ze knopen alle sjaals aan elkaar vast, tot 1 lange sjaal.
 Zo heeft giraf nu een warme nek :-)
 Wie heeft er een sjaal bij?
Noemi, 

Silke, 

Dotte 

en Mirac. 
 We gaan vergelijken en meten: welke sjaal is het langst? Welke het kortst?




 Oei, Noemi heeft een hele korte sjaal, maar die is dicht. Die is dubbel...

 Hoe kunnen we die nu vergelijken met de andere sjalen?
 Deze is de kortste, maar klopt dat ook echt???


 We leggen de sjaal van Noemi op die van Silke en plooien deze ook dicht... Wat zien we dan?
 We plooien alle sjalen op, zodat ze allemaal dubbel liggen. Welke sjaal is nu het langste? En het kortste?
 "Dat is gek, nu is mijn sjaal bijna even lang als die van Silke!!!" zegt Noemi. En ja, wat zien we nu?

 We willen er een super lange sjaal van maken zoals in het boek. Wie kan er knopen?




 Met hulp van mij lukt het om de knopen vast te maken.
Wie wil even voor giraf spelen? Sheldon doet de sjaal om... en verdwijnt in de wol :-)

Ook Mirac zit helemaal ingepakt met die super lange sjaal...


 We gaan de sjaal meten in de gang, want in de klas is de mat te klein:
 Van de ene deur tot aan onze klasdeur, zo lang!
 We tellen onze stappen: 12 stappen lang
 of 15 stappen lang?
 We proberen het allemaal, en tellen elk onze eigen stappen:
 9 stappen?
 of toch 13...?
 Hoekenwerk:
 1-1 relatie oefenen: geef egel evenveel stekels als stippen. Of: zet op elke stip een stekel. (fijne motoriek oefenen met wasknijpers) + tellen tot 10.





 ondertussen luisteren ze in de tekenhoek naar juf Noemi ;-)
 Bouwen aan de dierentuin gaat verder:
















 We bespreken onze schoenen: Schoenen met veters, met plakkers (klittenband) of laarzen? Zet je schoen op het juiste blad:




 De meeste schoenen hebben plakkers: 10!
 5 laarzen, met ritsen:
  7 schoenen met veters:
 En eentje met elastiek: dit is het minste!
 Onze verzameling schoenen:
 We tekenen de omtrek van onze eigen schoen over op papier en versieren deze:










 We maken ook afdrukken van onze schoenen, met verf :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten