Ze hebben dus niet tot de afsluitronde moeten wachten om een dikke duim te verdienen, want die hadden ze in de voormiddag al gekregen :-)
We zijn vandaag gestart met het "boek van de week", nl: "Sander & Sofie en het allermooiste huis".
Rond en met dit boekje zullen we de rest van de week nog aan de slag gaan, vandaag hebben we het verhaal voorgelezen en naar de vormen in de huizen gekeken. We hebben het huis op de praatplaat omschreven en daarna ook ons eigen huis. We hebben naar vormen gekeken en met verschillende vormen een eigen huis gepuzzeld en geplakt. Met vierhoeken/rechthoeken (zij gebruiken dit door elkaar), vierkanten, driehoeken en cirkels/rondjes in verschillende kleuren.
Samen met Katia hebben we bouwsels nagemaakt: Katia vertelde wat we moesten bouwen, wij bouwden na. Of Katia maakte een bouwwerk en wij bouwden dit na, en natuurlijk ook omgekeerd.
Met sponsjes hebben we patronen gemaakt, in allerlei soorten bouwsels. Een gemaakt patroon verder leggen, namaken of zelf verzinnen, we hebben het vandaag al goed geoefend.
En niet te vergeten onze reuze grote toren! In het boek bouwden ze een toren van kartonnen dozen, maar die hadden we niet... :-(
Wel hadden we emmertjes met deksels, die je ook kan stapelen tot een toren. De kids ontdekten al snel dat de toren groter werd dan henzelf... hoe kunnen ze dan die andere emmers er nog bovenop zetten? Op de tenen? Op een krukje? 2 krukjes op elkaar... nee, dat mocht niet van mij! Ze probeerden samen allerlei manieren om de toren toch maar hoger te maken, wat een super mooie samenwerking. Uiteindelijk beslisten ze dat Nath groot is, en al snel stond juf Nath dus in onze bouwhoek om de laatste emmer bovenop de toren te zetten ! Goed gevonden hoor, dikke duim.
de toontafel, waar we geen tijd voor hadden...
Boek van de week:
oei, omgevallen...
opnieuw! en ook: krukjes stapelen
patronen leggen:
Bouwen:
samenwerken is ook: hulp vragen, taken verdelen, aangeven, supporteren,...
Nath komt helpen, want zij is groot...
een huis met iets binnenin verstopt...
kunnen we dit huis om blazen?
patronen:
nog niet helemaal hetzelfde... wat is anders?
ja, net hetzelfde nu!
patronen controleren:
zelf een patroon leggen:
samen werken:
bouwen op zijn kant:
met Katia bouwen volgens opdracht:
onze thematafel:
nog meer evenwichtsoefeningen in de bouwwerken van Lou:
tussendoor nog een gek onderzoekje: de pluisjes van het gekke gras!
hmm, taart met kaarsjes er op
Tussendoor even het vervoer voor onze uitstap mee delen: (zie ook whatsapp en mail)
Mijn huis:
de pluisjes liggen echt overal in de klas, de gang,...
pluisjes opkuisen...
onze ontdektafel:
onze werkjes:
Nog snel even tonen wat we meegebracht hadden, en waar we dus geen tijd voor hadden ;-)
we zoeken de schat...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten